Zalety SaaS

SaaS czy instalacja we własnej infrastrukturze? Oto jest pytanie. Odpowiedź na nie często przesądza o wyborze rozwiązania IT.  Czym jest SaaS i jakie są jego zalety?
SaaS to tak zwana platforma dzierżawiona. Sam skrót pochodzi od angielskiego Software as a Service, a więc zakłada oprogramowanie jako usługę. Co to oznacza w praktyce? SaaS bazuje na zdalnym udostępnianiu oprogramowania (przez Internet), gdzie następuje interakcja z aplikacją poprzez interfejs przeglądarki internetowej. Rozwiązanie to jest szczególnie polecane firmom z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Pozwala zminimalizować koszt i czas wdrożenia.
Zalety rozwiązania SaaS
Główną zaletą SaaS jest przeniesienie wszystkich działań do chmury internetowej. Umożliwia to niemal natychmiastowe rozpoczęcie korzystania z aplikacji - bez konieczności zakupu serwerów czy oprogramowania. SaaS dodatkowo zapewnia:
  • szybki start (bez konieczności instalacji i wdrożenia),
  • łatwy oraz wygodny dostęp (komputer stacjonarny, laptop, tablet, smartphone),
  • zmniejszenie kosztów wdrożenia (uniknięcie zakupu sprzętu, serwerów, licencji itp.),
  • automatyzację aktualizacji (pracę na najnowszej wersji),
  • bezpieczeństwo danych (automatyczne tworzenie kopii zapasowych),
  • skalowalność (możliwość rozbudowy aplikacji wraz ze wzrostem potrzeb firmy).
KryteriumSaaSInstalacja we własnej infrastrukturze
Koszty wdrożeniaNiskie lub umiarkowane (uzależnione od specyfiki zamówienia).Wyższe koszty wdrożenia (powiększone o koszt współpracy z firmą zewnętrzną odpowiedzialną za zoptymalizowanie kodu, projektowanie, testowanie i wdrożenie rozwiązania).
Poziom niezbędnych umiejętności użytkownikaPrzeciętne umiejętności obsługi komputera.Specjalistyczne umiejętności na poziomie deweloperskim.
HostingKonieczność opłacania abonamentu za dostęp do serwera.Niezbędny własny serwer.
PomocInfolinia.Wdrożenie systemu przy współpracy z firmą zewnętrzną.
Tabela: Porównanie cech SaaS i instalacji we własnej infrastrukturze.
SaaS i korzyści dla firm
Dzięki modelowi SaaS korzystanie z aplikacji nie wiąże się z kosztowną koniecznością utrzymywania własnej infrastruktury, konfiguracji serwerów, a także podejmowania długoterminowych zobowiązań. Dzierżawienie oprogramowania wymaga opłacania comiesięcznego abonamentu, co pozwala uniknąć kosztów ukrytych występujących w przypadku instalacji we własnej infrastrukturze. Należą do nich między innymi wydatki na:
  • zakup sprzętu,
  • rozbudowę infrastruktury,
  • rozwój działu specjalistów z zakresu IT,
  • aktualizację oraz wdrożenie kolejnych wersji oprogramowania.
Opublikowano w kategorii: Funkcje Egito | Otagowano: CRM, CRM online, korzyści CRM, oprogramowanie, SaaS CRM, system CRM online, technologia, wsparcie it