Jak uporządkować proces handlowy ?

Sprzedaż nie jest jednorazową czynnością. To złożony cykl, na którego sukces składa się wiele elementów. Precyzyjnie zdefiniowany i uporządkowany proces handlowy zwiększa szybkość oraz efektywność podejmowanych działań. Jak  go stworzyć? I czy warto?

Proces handlowy stanowi sumę kolejno następujących po sobie etapów: od pozyskania kontaktu przez spotkanie po sprzedaż i poza nią. Co nada sprzedaży rozpędu oraz zwiększy jej skuteczność? Uporządkowanie i pełne dostosowanie procesu do charakteru Twojej branży.

Jak się zabrać za porządki?

Choć procesy handlowe posiadają wiele cech wspólnych, nie istnieje ich jeden uniwersalny wzorzec. Tu liczą się niuanse i detale. Chcąc ulepszyć proces musisz wziąć pod uwagę środowisko, w jakim będzie funkcjonował. Przystępując do pracy:

  • Zastanów się, jak wygląda Twoja ścieżka sprzedaży i rozpisz ją na szczegółowe etapy;
  • Pomyśl, jakie czynności powinny zostać wykonane, aby wyłonione etapy mogły zostać uznane za zakończone;
  • Wskaż osoby odpowiedzialne za realizację danych etapów.

Dlaczego warto uporządkować proces sprzedaży?

Uporządkowanie procesu handlowego wymaga zatrzymania, zastanowienia się i analizy. Nie jest to jednak strata czasu. Dlaczego?

  • Dzięki niemu sprzedaż staje się mierzalna – a to, co może być zmierzone może podlegać zarządzaniu.
  • Wypracowany i precyzyjnie zdefiniowany proces handlowy pozwala na stosowanie jednakowych działań w zakresie planowania, wykonywania oraz kontrolowania etapów sprzedaży.
  • Dzięki jasnym definicjom ułatwia komunikację wewnątrz zespołu, który zyskuje wspólny język.
  • Pozwala unikać błędów, a także znacznie skraca cykl sprzedaży oraz okres wdrażania nowych pracowników.
  • Uporządkowanie procesu handlowego pozwala również na dokonanie oceny na czym (i ile) zarabiasz, a także które działania przynoszą Ci straty.

Czy muszę mieć jeden proces handlowy?

Oczywiście, że nie. Różni klienci wymagają odmiennych działań, ale to już temat na kolejny wpis.


CDN

Ten wpis został opublikowany w kategorii Porady dot sprzedaży i oznaczony tagami , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.