Proces sprzedaży szyty na miarę czyli jak uporządkować proces handlowy cz. 2

Jak pisaliśmy 17 czerwca, w przypadku procesu sprzedaży nie istnieje jedno uniwersalne rozwiązanie. Ile branż, firm i klientów tyle odmiennych podejść. Jak wyglądają procesy handlowe w sektorze B2B lub B2C?
Proces sprzedaży składa się z listy czynności, jakie należy sfinalizować, aby podpisać umowę handlową. Czynności te można rozpisać na etapy, dzięki czemu zyskuje się precyzyjnie zdefiniowaną „mapę” koniecznych działań. Czym różnią się procesy handlowe w sektorze B2B od tych w sektorze B2C? Najlepiej obrazuje to przykład 2 firm oferujących oprogramowanie.
Firma X – sektor B2B
  1. Pozyskanie lead’a.
  2. Kontakt i ustalenie osoby decyzyjnej.
  3. Uzyskanie zgody na pierwszą prezentację produktu.
  4. Okres próbny, w którym przedstawiciel pozostaje w stałym kontakcie z potencjalnym klientem i w razie potrzeby udziela wsparcia technicznego.
  5. Zamykanie sprzedaży produktu.
  6. Dodatkowa sprzedaż pomocy technicznej .  
  7. Ustalenie warunków umowy oraz formalności, a następnie uzyskanie akceptacji decydentów na wszystkich szczeblach.
  8. Zatwierdzenie zakupu i rezerwacja sprzedaży.
  9. Dostawa.
  10. Kontakt posprzedażowy i upewnienie się, że produkt działa bez zarzutu.
  11. Osiągnięcie sukcesu, który może zaprocentować trwałymi relacjami biznesowymi, a więc możliwością dalszej sprzedaży.
  12. Poszukiwanie dalszych zastosowań produktu w firmie.
Firma Y – sektor B2C
  1. Pierwszy kontakt, podczas którego zostają wzbudzone zainteresowanie i przedstawione wymagania oprogramowania.
  2. Przedstawienie standardowych rozwiązań dla problemów kloienta.
  3. Propozycja dla klienta.
  4. Udowodnienie klientowi, że proponowane rozwiązania odpowiadają jego potrzebom, odpowiedź na ewentualne pytania i rozwianie wątpliwości.
  5. Zamknięcie sprzedaży.
Opublikowano w kategorii: Porady dot. sprzedaży | Otagowano: CRM, Dział sprzedaży, Egito, ergonomia pracy, handlowcy, procesy, System CRM, system CRM online, zarządzanie relacjami z klientem