W niektórych systemach, szczególnie zagranicznych napotkamy określenie 'deal', które można z powodzeniem przetłumaczyć jako szansa sprzedaży. I jak nazwa ta wskazuje jest szansą na dokonanie sprzedaży czyli możliwością osiągnięcia zysku dzięki współpracy w ramach danego tematu. Zamknięcie szansy z sukcesem to zakończenie pewnego procesu oraz otwarcie nowych ścieżek takich jak dosprzedaż czy sprzedaż krzyżowa. Uporządkowanie tych procesów dzięki użyciu systemu CRM pozwala pamiętać o wielu różnych sprawach omawianych z wieloma kontrahentami.
Wraz ze zwiększaniem sprzedaży, czy do osobnych kontrahentów czy generowaniu większego zysku dzięki szerszej współpracy z obecnymi klientami, narasta ilość informacji potrzebnych do zapamiętania i współdzielenia. Obie te funkcje realizuje system, do którego wpisujemy kolejne spotkania w ramach negocjacji w osobnym miejscu niż telefony zachęcające do skorzystania z reszty naszej oferty. Dzięki temu widzimy na jakim etapie są negocjacje oraz co już do tej pory osiągnęliśmy oraz pracownicy rozmawiający z kontrahentem w zupełnie odmiennych tematach mogą koordynować wzajemnie swoje działania. Im większa ilość pracowników, kontrahentów czy osobnych tematów (szans) tym częściej CRM stanie się niezbędnym towarzyszem handlowca i jego menedżerów.
Trudno wyznaczyć uniwersalny termin od którego konieczne są szanse sprzedaży. Jest kilka elementów, które mogą wskazywać na narastającą potrzebę z nich korzystania:
- zwiększająca się ilość spraw, często zupełnie od siebie odmiennych, które załatwiamy z pojedynczym kontrahentem.
- podział zadań między pracowników, którzy zajmują się konkretnym wycinkiem całościowej relacji z kontrahentem.
- delegowanie zadań i ograniczanie dostępu dla wyspecjalizowanych pracowników do szerszego zakresu informacji.
Opis krok po kroku tworzenia i korzystania z szans sprzedaży zawarliśmy w naszej bazie wiedzy.
Jednak mówiąc bardziej ogólnie warto zauważyć, że podobnie jak napisaliśmy wyżej Szanse służą do rozdzielenia osobnych spraw, które podejmujemy z kontrahentem. Mogą to być nowo dostrzegane możliwości sprzedaży, negocjacje handlowe, wspólne projekty, gdzie za każdym razem może zdarzyć się, że po stronie Twojej, jak i kontrahenta, firmy zupełnie inni pracownicy będą wyznaczani do danego tematu.
Jedną z największych korzyści ze stosowania szans sprzedaży w systemie CRM jest zmniejszenie czasu poświęcanego na raportowanie. Pracownicy odpowiedzialni za szansę sami dla siebie uzupełniają harmonogram i archiwizują działania podejmowane w ramach jednej szansy.
Menedżer na bieżąco może śledzić postępy lub wygenerować tygodniowy lub miesięczny raport i sytuacjach szczególnych przyjrzeć się konkretnej sprawie i wesprzeć podległego mu pracownika aby szansę ostatecznie zakończyć sukcesem.